Doe Mee Dordrecht

Denk mee over de plannen voor de stad

Minnaertweg - vervolg

Hoe maken we van de Minnaertweg en omliggende straten een verkeersveilige plek waar het fijn is om te spelen met ruimte voor groen? Buurtbewoners konden hiervoor ideeën aandragen. De uitkomsten en het vervolg delen we graag met je.

Voorbeeld van ruimte voor groen in de buurt.

Tot 17 juni 2024 kon je op Doe Mee Dordrecht meedenken door een punt op de kaart te zetten. Veel buurtbewoners gaven ideeën en wensen aan voor de buurt. Wij hebben deze ideeën verwerkt in een eerste plan (schetsontwerp) voor de nieuwe inrichting.

Hieronder lees je per thema welke afwegingen we hebben gemaakt. Klik op de plusjes om verder te lezen.

De buurt rondom de Minnaertweg heeft te maken met veel parkeerdruk. Daarom blijft het aantal parkeerplaatsen hetzelfde. Maar de manier van parkeren verandert wel. 

Nu kun je op de weg parkeren. De weg is er breed genoeg voor en er zijn te weinig officiƫle parkeervakken. In de nieuwe situatie wordt de weg smaller, tot maximaal 4,80 meter. Parkeren op de weg kan dan niet meer.

Daarom komen er op veel plekken extra officiƫle parkeervakken langs de weg. Deze parkeervakken worden breder gemaakt (2,40 tot 2,50 meter). Zo is er ook voldoende ruimte voor grotere auto's. Bovendien ziet de straat er rustiger uit en is de kans op gevaarlijke verkeerssituaties kleiner.

Het is tegenwoordig niet altijd mogelijk om direct voor de deur te parkeren. Volgens het parkeerbeleid moet er binnen 300 meter een openbare parkeerplaats zijn voor bewoners.

We maken van de Minnaertweg een 30 kilometerzone. Bij elke kruising komt een drempelplateau. Deze drempels zorgen ervoor dat auto's langzamer rijden. Dit maakt de straat veiliger voor iedereen die er woont, loopt of fietst.

Woonerven komen niet vaak meer voor. In plaats daarvan kiezen we voor 30 kilometerzones. Deze zijn net zo veilig als woonerven.

Bewoners, medewerkers en bezoekers van De Sterrenlanden parkeren bij voorkeur op de parkeerplaats op eigen terrein (dit staat ook duidelijk aangegeven bij de ingang van het terrein).

Zij mogen echter ook gebruik maken van de openbare parkeerplaatsen in de wijk. Wij zullen De Sterrenlanden dringend vragen om vooral het eigen terrein te gebruiken. Dit vermindert de parkeerdruk in de wijk en omliggende straten.

Op en rond de Minnaertweg staan meerdere openbare laadpalen. Binnenkort komen er nieuwe laadpalen op strategische plekken. Namelijk bij de Algolring bij nummer 9, de Minnaertweg bij nummer 22, en aan de Kameleonring.

Een nieuwe openbare laadpaal aanvragen kan via laadpaalnodig.nl. De aanbieder regelt de aanvraag daarna met ons. Gebruiken veel elektrische rijders dezelfde laadpaal? Dan beslissen wij of er extra laadpalen nodig zijn en waar deze komen. Wij beoordelen elke aanvraag en spreiden de laadpalen waar dat nodig is. Zo kunnen elektrische rijders binnen een redelijke loopafstand van hun woning hun auto opladen.

Op de laadpalenkaart staan de plekken waar wij voor de periode 2023 - 2025 openbare laadpalen verwachten. Meer informatie over laadpalen lees je op de gemeentewebsite.

Parkeerplaatsen voor fietsen worden meestal aangelegd bij appartementencomplexen, niet bij eengezinswoningen. Bewoners van eengezinswoningen kunnen hun fiets vaak in hun eigen tuin of schuur stallen. We houden in dit gebied vast aan dit beleid.

De meeste inritten zijn tussen de 2,5 en 3,5 meter breed. Soms is een bredere inrit toegestaan, bijvoorbeeld als deze voor meerdere auto's wordt gebruikt. Wil je een inrit aanleggen of aanpassen, vraag een inritvergunning aan op de gemeentewebsite.

Wij plaatsen niet graag verkeersspiegels. Kijkend in de spiegel is het vaak lastig om de afstand en snelheid van andere weggebruikers goed in te schatten. Dit kan leiden tot gevaarlijke beslissingen, zoals het verlaten van een uitrit op een onveilig moment. Daarom plaatsen we geen nieuwe verkeersspiegels in de Minnaertweg en omgeving.

Net als de bewoners vinden wij het belangrijk dat er veel verschillende soorten speeltoestellen in de buurt zijn. Daarom plaatsen we zowel voor de jongste als voor oudere kinderen verschillende en uitdagende speeltoestellen. Op elk plein in de ringen maken we een speelplek.

In het verleden was er een trapveldje aan de Minnaertweg. Voor het bouwen van nieuwe woningen aan de Grote Hondring waren de doelen tijdelijk weggehaald. Dit trapveldje komt weer terug. Wij denken dat dit veldje voldoet aan de behoefte van de buurt.

Een plein vol stenen is op warme dagen minder prettig om te verblijven en te spelen. Daarom plaatsen we veel groen rondom de speelplekken. Groen zorgt voor verkoeling, kan water bergen bij regenval en verbetert de biodiversiteit verbeteren. Hierdoor is het ook op warme dagen fijn om op de speelplekken te zijn.

De Minnaertweg is als hoofdontsluiting een belangrijke weg in de buurt. Bij de nieuwe herinrichting maken we hier zoveel mogelijk vakken voor planten en bomen. De Ringstraten krijgen aan 1 kant bomen en groenvakken. Ook de pleinen bij de ringen maken we zo groen mogelijk.

Alle openbare ruimte binnen dit project wordt vernieuwd. De gemeenschappelijke parkeerterreinen vallen hier buiten omdat ze eigendom zijn van de bewoners.

Ook in de ringen wordt de weg smaller. Hierdoor is er ruimte voor groen aan 1 kant van de straat. Door een deel van de bestrating aan het einde van de ringstraten weg te halen, ontstaat er meer ruimte voor groene speelplekken. Naast de weg blijft ruimte voor haaksparkeren. Tussen de parkeervakken en de speelplekken komt beplanting als buffer.

Langs het water ten oosten van de buurt maken we de groene plekken mooier. We leggen halfverharde paden en natuurvriendelijke oevers aan. Dit zorgt voor een meer natuurlijke uitstraling.

Ook gaan we anders maaien voor meer biodiversiteit. We houden daarbij rekening met spelende kinderen. Op kort gemaaide stukken gras kunnen zij blijven spelen. Deze groene plekken langs het water sluiten aan op de nieuwe speelplekken van de ringstraten. Dit zorgt voor een fijne wandelroute langs het water.

We volgen ons beleid voor het verzamelen van plastic afval. Dat beleid geeft ons geen ruimte om in dit gebied af te wijken van onze standaard aanpak.

We hebben veel meldingen ontvangen van wateroverlast in de brandgangen. Wij zijn geen eigenaar van deze stukken grond. Dat ben jij als woningeigenaar samen met je buren. Je bent daarom zelf verantwoordelijk om maatregelen te nemen in de brandgang om de wateroverlast te verminderen.

In veel brandgangen ligt geen riool. Wij kunnen tijdens de rioolwerkzaamheden een leiding leggen van het hoofdriool tot de brandgang. Leg jij samen met de buren een afvoerleiding in je brandgang aan, dan kan deze hierop aansluiten.

Cookie-instellingen