Waar komt wat?

Naast nieuwe woningen komen er ook nieuwe voorzieningen in het gebied. Denk aan winkels, kantoren en bedrijven. En bijvoorbeeld ook een huisarts, kinderdagverblijf en school.

LegendaOp deze afbeelding kan je zien waar voorzieningen kunnen komen. Naast wonen is er ook plek voor onder andere detailhandel, horeca, onderwijs en gezondheidszorg.

  • De geeltinten geven detailhandel en horeca weer. Dit komt voornamelijk langs het Maaspark en op het cultuurplein. 
  • In blauw zie je op de Handelskade een hotel.
  • Bedrijven, dienstverlening en een bouwmarkt hebben groenblauwe tinten. Dit komt verspreid over het gebied.
  • In roze en roodtinten zie je onderwijs, kinderdagopvang en gezondheidszorg. Een groot deel hiervan komt langs de randen van het gebied. Daardoor zijn deze voorzieningen ook toegankelijk voor de wijk Krispijn. Ruimte voor onderwijs en gezondheidszorg komt ook aan de andere kant van de snelweg. Dat wordt later in fase 2 gebouwd.

Afbeeldingen

Dordtenaar.

08-10-23 om 20:25

Jammer dat de architectuur niet aansluit op die van de binnenstad. Waarom van deze nieuwbouw, te moderne architectuur? Dit kan veel beter. En plaats ergens Hanneke van Dordt in deze wijk. Dan zijn we daar ook weer vanaf. Gelukkig wel voldoende groen.

Anoniem

07-10-23 om 23:40

Ben heel benieuwd wat voor consequenties de plannen hebben op oud Krispijn en dan met name viottakade, diepenbrockweg. Als de brug dicht gaat waar gaat het verkeer uit de wijk dan heen richting zwijndrecht maar ook richting rotterdam.  Evenementen terrein hoe is dat bereikbaar? Denk dat de verkeersoverlast nog groter gaat worden in de wijk.

Nidido

06-10-23 om 13:24

Goed dat er extra woningen worden gebouwd!

Dat aan de buitenrand (spoor/A16) hoge woningen komen is begrijpelijk o.a minder geluidshinder.

Aan de binnenkant (tpv woonwagenkamp) geen flats/hoogbouw! Zitten te dicht op de huizen in de componistenbuurt.

Prima als woonwagens behouden blijven in rustig/groen gebied

Afrit van brug inkorten (of alleen voor bus/fiets) is prima!

Ontwikkeling van de stad

06-10-23 om 11:46

Aantal aandachtspunten voor de voorzieningen / functies:

- Met ca. 4.000 woningen wordt dit een compleet nieuwe stadswijk, functioneert die zoals nu ingetekend?
- Alleen horeca en/of detailhandel in het 'midden' strookt niet met de grootte van het plan en opzet met verschillende (losse) deelgebieden,
- Let op de toekomstige leefbaarheid, bijvoorbeeld het zuid-westelijk gelegen deelgebied, dat is enkel wonen met wat dienstverlening op de begane grond. 's Avonds dus lege en donkere plinten, geen sociale controle. Heel monotoom deelgebied dus. Waar is hier ruimte voor horeca? Waar is hier ruimte voor bijeenkomst functies? Sport / spel? Enz.
- Bouwmarkt in hoge toren midden in het plangebied?
- Hoe bereik je de parkeerhubs i.r.t. het autoluw maken van de deelgebieden zelf?
- Woonprogramma moet divers zijn om toekomstbestendig te zijn. Lukt dat met de huidige insteek (hoogbouw)?
- Hoe is het openbaar vervoer voorzien in de verschillende deelgebieden?

BMC

06-10-23 om 11:05

Mooi dat Dordrecht zich ontwikkeld.

Maar waar is de afrit van/ naar de A16 in de nieuwe plannen? Als Binnenstadbewoner wordt je helemaal afgeknepen. dat is nu wel duidelijk als er kermis is of nu met de herinrichting van de dokweg. Je kan geen kant meer op. tegelijkertijd meer en meer inbreiding en bouw in de binnenstad dus meer mensen. Wat vewacht de gemeente een binnenstad vol met mensen die geen kant op kunnen/ gaan. Alles (werken/recreeren / consumeren) op de fiets of lopend doen in een straal van 5 km?

Hoe kom je nog naar je werk elke dag als dat niet in Dordrecht is en je de stad in of uit kunt? 

Jan

05-10-23 om 18:28

Voorzieningen worden in fase twee gebouwd. Anders gezegd iedereen gaat er wonen voordat er voorzieningen zijn en gaat gebruik maken van de voorzieningen elders in de stad. Kinderen gaan in de stad naar school en blijven daar op school. Wordt ingewikkeld want tegelijkertijd minder auto's in de stad willen. Huisarts is toch iets wat je gelijk nodig hebt als je van buiten de stad hier gaat wonen. En zelfs als je al woont in de stad kan je geweigerd worden bij de huidige huisarts omdat je niet de juiste postcode hebt.
Is er al onderzocht hoe het geluid zich verplaatst van warmtepompen en airco's? Hoeveel decibel gaan deze produceren? Hoeveel hinder gaan bewoners hiervan ondervinden? Er lopen al rechtszaken in Nederland van de bewoners van nieuwbouwwijken tegen de gemeente en projectontwikkelaar vanwege te veel geluidsoverlast. Anders gezegd de huidige toegestane 45db, als ik het goed heb, is te hoog en geeft overlast. Er is al een basis van geluidsoverlast vanwege de snelweg. Welk effect heeft de wijze van bouwen op het versterken van het geluid? Waar ontstaan klankkasten?

anon

05-10-23 om 16:01

Beste mensen.
Het lijkt erop dat er veel werk zit in dit masterplan.
Maar waar zijn de meer gedetailleerde plannen? Online hebben we niks. A par beelden. Slecht, dit is een digitale wereld!  
Het plan lijkt vol te zitten met gapende problemen, slecht . 
- De woonwijken staan allemaal op deze tekening hoger dan de bomen. Het worden torenflats. 

- Erg winderig plek. Bij hoge gebouwen wordt de wind naar beneden gezogen. Staten plein werkt niet omdat er een toren op één hoek staat. Mensen worden alle kanten op geblazen. Ik had gehoopt dat de stad hiervan had geleerd. De hoogste toren staat in de noordelijke hoek van het recreatie-/evenementenvlak. De overwegend westelijke en zuidwestelijke winden komen daar tegenaan en worden afgebogen naar het recreatie-/evenementenvlak.

- Torens zijn niet duurzaam. Het kost veel energie om ze te laten draaien. 
- Europese richtlijnen voor ruimtelijke ordening suggereren niet meer dan 400 m van de drempel naar openbaar vervoer. 
- De torens hebben de zon verborgen. Hoogbouw werpt grote schaduwen, met al die hoogbouw in dit plan zie ik alleen maar donkere en ellendige ruimtes. Het lijkt het wel op spuiboulevard. Overschaduwd en erg winderig. 

- Waar is de ruimte om te sporten (het zal te winderig zijn in de buurt van deze gebouwen). 
- Waar is de ruimte om te ontspannen? Voor honden om rond te rennen. Bovenop de parkeerplaats? 
- Het ROC ligt naast een snelweg. Geweldig, de jongens krijgen veel vervuilde lucht van de A16.  
- Het ROC wordt midden in het groen geplaatst, waarom niet op een kant? 


- nieuwe rivierpromenade die ons beloofd is. Er staan hoge torens naast die de wind er recht op af zullen blazen. De helft ligt naast een drukke weg. 
- De brug wordt verwijderd? De enige manier om zwijndrecht te bereiken anders dan via de helse drukke A16. Ik lees dat de gemeente zwijndrecht niet blij is. Ik lees dat rijkwaterstaat het ook een slecht idee vindt. 
- Waar gaat alle de klein electrisch bedrijfs busjes in het toekomst (denk aan Picnic en andere). Dit plan is de nagel aan de doodskist. Zij zijn niet bedoelt voor een snelweg. 

- Waar is het verstandige plan dat evenementen, ruimte om gratis te ontspannen, dieren, voor bedrijven, met woonruimte mengt in de mix. 
Dit plan is gewoon een plan om zoveel mogelijk huizen op een kleine ruimte te proppen. Geen recept voor succes.  
- Kijk eens naar steden als Freiburg im Breisgau. Dordrecht heeft geen meer slecht plannen nodig. 
- deze manier van reageren is erg slect.

AUB vooruit denken. 

Susanne - Maasterras

02-10-23 om 16:33

@Lisette, bedankt voor je reactie. Na 8 oktober gaan we alle reacties verzamelen en geven we een antwoord op de vragen. Groet, Susanne van projectteam Maasterras.

Lisette

01-10-23 om 22:04

Mooie plannen. Ik mis wel 'sport' in dit overzicht. Waar komen de (verschillende typen) sportzalen?

Cookie-instellingen