1. Bouwen binnen de grenzen van de stad

We willen het aanbod van woningen in Dordrecht uitbreiden. Dit doen we om de woonwijken sterker te maken en zo leefbaar en aantrekkelijk te houden. Ook zorgen we ervoor dat deze woonwijken van goede kwaliteit zijn voor de toekomst.

Waarom (niet)?

  • Leefbare en aantrekkelijke woonwijken bieden ook kwaliteit voor de toekomst.
  • Door extra woningen in de bestaande woonwijken te bouwen, blijven de grenzen van de stad zoals nu en hoeft er niet in het Buitengebied gebouwd te worden.
  • Extra woningen binnen de grenzen van de stad betekent dat er bijvoorbeeld minder ruimte is voor groene plekken of spelen en bewegen.

Wat vind jij?

Wat vind jij van deze stelling en onze afwegingen? Ben je het ermee eens, heb je aanvullingen of denk je er anders over? Reageer en deel jouw ideeën hierover.

Toelichting

Dordrecht wil meer inwoners trekken. Dit is belangrijk zodat de voorzieningen in de stad, zoals winkels, openbaar vervoer, bioscopen en theaters voldoende bezoekers krijgen. Als deze voorzieningen te weinig bezoekers trekken, kunnen ze in financiële problemen komen. Daarom willen we in Dordrecht meer woningen bijbouwen in de bestaande woonwijken. Dit doen we op plekken waar het kan en waar het past. Zo maken we ook de woonwijken sterker en houden deze zo leefbaar en aantrekkelijk. Ook zorgen we ervoor dat deze woonwijken van goede kwaliteit zijn voor de toekomst.

 

Afbeeldingen

Reageren

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

Sjonge

13-06-24 om 15:35

Ik ben het hier totaal niet mee eens. Door extra woningen binnen de grenzen van de stad te bouwen wordt het gebrek aan parkeerplaatsen een nog groter probleem dan dat het al is. Ik woon zelf in Sterrenburg 3 en kan 's avonds en in het weekend geen parkeerplek meer vinden, meden door de vele bedrijfsbusjes en aanhangers en hoogwerkers die overal worden gestald. Ook is het blijkbaar normaal dat veel huishoudens 2 of zelfs 3 auto's hebben en men de aangebouwde garages gebruikt voor andere doeleinden dan het plaatsen van een auto. Voordat de gemeente aan nieuwbouw begint zou ik liever zien dat de huidige parkeerproblemen worden aangepakt. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door de overtollige groenstroken (hondentoiletten) te veranderen in parkeerplaatsen, of een parkeerverbod van bestelbusjes, aanhangers e.d. en hierop ook te handhaven, iets wat in sommige wijken in Rotterdam al perfect werkt. 

simpelkees

12-06-24 om 14:29

Er wordt gesteld: ook zorgen we ervoor dat deze woonwijken van goede kwaliteit zijn voor de toekomst.

Anderzijds wordt gesteld dat uitbreiden ten koste kan gaan van speelgelegenheden en groen. 

Dit zijn twee tegengestelde beweringen die niet te combineren zijn. Meer inwoners in de stad trekken vraagt om aantrekkelijke wijken te creëren en dat vraagt om groen en om speelgelegenheid. Dat zal ook meer kapitaalkrachtige bewoners aantrekken en ook dat komt ten goede aan de doelstelling om de stad sterker te maken. 

E.Hinborch

08-06-24 om 22:07

Prima om meer woningen binnen de bestaande contouren te bouwen en zo het buitengebied te ontzien en bestaande voorzieningen te versterken. En dan liefst met een groter accent op betaalbare woningen, want daar is vooral behoefte aan.   Daarbij hoeft het beslist niet vooral ten koste van  groen en speelplekken te gaan, er zijn nog legio andere lege, onbenutte, inefficiënte of ongewenste plekken/functies in de stad., en dat vergt een creatieve zoektocht. Het is ook niet handig om vooral de tegenstelling meer woningen vs minder groen te communiceren, dat geeft vooral onnodige weerstand.Zet bij meer woningen in de stad altijd verbetering van de directe leefomgeving centraal, als integrale opgave en ontzie zoveel mogelijk groen.

Jacobus

05-06-24 om 14:18

Extra woningen binnen de grenzen van de stad betekent dat er bijvoorbeeld minder ruimte is voor groene plekken of spelen en bewegen.                          Er zit een luchtje en een flinke vorm van manipulatie in deze stelling om te gaan bouwen in het buitengebied.                                                                          En wetend hoe er al jaren beleid wordt gevoerd door de gemeente om op deze manier hun wens om buiten de grens villa's van de vermogenden te kunnen bouwen.

Gerard

04-06-24 om 5:55

Als er al meer woningen zouden moeten komen, zouden dat uitsluitend sociale/betaalbare woningen moeten zijn voor de huidige inwoners. Wat is er mis met een sociale stad i.p.v. een stad die meer rijkere inwoners van buiten wil aantrekken? Mensen van buiten aantrekken met dure woningen is een gebed zonder eind. Kiezen voor kwalitei i.p.v. voor kwantiteit, kenmerkt bestuurskwaliteit. Er is nog veel mogelijk zonder nieuwbouw. Groene parkeerterreinen aan de rand van de stad in combinatie met weren van autoverkeer in de binnenstad en goed graris gemeentelijk openbaar vervoer schept ruimte voor kwaliteitsverbetering. Binnenstedelijke parkeergarages kunnen dan woonruimte gaan bevatten. Boven winkels is nog veel leegstaande woonruimte die op en passende manier toegankelijk gemaakt kan worden. Dit vergroot ook nog eens de levendigheid en sociale controle buiten winkeltijden. Geen extra woningen bijbouwen maar een beleid van "genoeg is genoeg",  behoedt Dordt en haar inwoners tegen (nog) meer verstedelijking. Mensen die een grotere woning willen, kunnen daar ook niet zo maar iets aan/bij bouwen wanner het huishouden zich uitbreidt, maar moeten inschikken.

Extra woningen binnen de grenzen van de stad betekent niet automatisch minder ruimte voor groen, spelen en bewegen. Dat is namelijk een keuze. Een ander keuze is, minder auto's waardoor bredere trottoirs, meer groen, spelen en bewegen (bijvoorbeeld lopen en fietsen) mogelijk wordt. Hoe groot is de oppervlakte niet die door parkeerplekken voor auto's in beslag wordt genomen?

'

Cookie-instellingen