VERBINDEN

Focus op makkelijk van de ene kant van het spoor naar de andere kant komen.

Perrons
- We maken perron 1 breder door de tegenover spoor 1 gelegen sporen 15 en 20 te laten vervallen.
- Perron 1 ook aan de zijde van spoor 1 breder maken naar 15 meter.
- Andere perrons breder maken naar 11,5 meter.
- Mogelijkheid om overdekt te wachten en mogelijk kiosken op perrons.

Perronverbindingen
- Een tunnel met aan de westzijde een opgangen naar de perrons.
- Winkels in de tunnel.
- Een tweede tunnel die alleen voor overstappen tussen de perrons is. Deze heeft geen toegang tot de stad of het park.

Monumentaal stationsgebouw
Het stationsgebouw wordt onderdeel van begin- en eindbestemming. Ramen aan het Stationsplein worden tot deuren vergroot, om het gebouw toegankelijker te maken.

Verbinding tussen twee wijken
Een goede verbinding voor fietsers. Een fietsbare openbare tunnel verbindt het Stationsplein met het park. Voetgangers kunnen via een andere tunnel van de ene kant naar de andere kant van het spoor.

Aan de parkzijde passen we de hoogte van de grond aan. Zo sluiten het station en het park goed op elkaar aan.  

Afbeeldingen

LianSV

07-06-24 om 12:47

Heel tof als er een fietsverbinding komt van het stationsplein naar het weizigtpark. Is voor sommige fietsers ook gelijk een oplossing voor die gevaarlijke fietstunnel bij de Mauritsweg. En als de andere tunnels onderhoud nodig hebben is er gelijk een alternatief. Zorg er dan wel voor dat zowel wandelaars als fietsers van diezelfde tunnel gebruik kunnen maken. Dus een fiets én een wandelpad. Anders krijg je net als bij de krispijnsetunnel dat wandelaars op het fietspad lopen en vice versa. 

Ivana

08-06-24 om 18:50

Ik ben erg blij als een fietser dat het idee van een tunnel voor fietsers (niet alleen voor fiets aan de hand) is bedacht als een mogelijkheid. Ik denk dat dit echt belangrijk is. Ik woon aan de Weizigtpark zijde, ik ga naar mijn werk met de trein maar mijn kinderen gaan naar school in de stad. Dit betekent dat als fietser moet ik een grote ronde maken naar de dichterbij tunnel alleen om naar school met mijn kinderen te gaan. Darnaa kan ik terug naar het station om de trein te nemen. Het is gewoon a waste of time. Het is echt niet praktisch voor mensen zoals ik, die om allebei kanten dingen moeten doen en daarvoor fietsen. We kunnen de fiets tunnel van het Rotterdam centraal station gebruiken als een voorbeeld. Het is fantastisch geworden en zo veel mesen gebruiken het dagelijks. Ik beloof dat het in Dordrecht het ook zal kunnen.

Fleur

09-06-24 om 8:32

Is er een probleem met de grondhoogte van het park nu? Ophoging lijkt me tijd- en geldverspilling.
Je moet sowieso met een tunnel of brug naar de overkant.

Rik

09-06-24 om 13:36

Een fietstunnel lijkt mij erg mooi, daarbij moet ook gekeken worden naar de verbinding van/naar het centrum. Het zou mooi zijn als fietsers meer voorrang hebben over de 4-baans weg waar vaak hard gereden wordt in combinatie met het ophalen / wegbrenen van reizigers, dit veroorzaakt gevaarlijke situaties.

Anoniem

11-06-24 om 21:23

Dit is by far het allerbeste. Dit heeft de beste plannen van het "overstappen" plan plus het monumentale stationsgebouw! 

De tunnel met winkels is ook een goed idee. 

Al met al goede plannen hier. 

Hans Ruben

12-06-24 om 20:25

Geen fiets en voetgangerstunnel (onveilig gevoel) maar een loopbrug voor voetgangers en fietsers met fiets aan de hand zoals beschreven bij 'overstappen'.  Liever een nieuwe brede fietstunnel bouwen nabij de Krispijntunnel.

Het stationsgebouw onderdeel van begin- en eindbestemming maken is een goed idee maar dan wel door in het stationsgebouw de trappen en lift naar de tunnel van onderdeel 'overstappen' te plaatsen. Om vanuit de centrumzijde bij de perrons te komen moet je door het stationsgebouw. De trappen naar de tunnel beginnen bij de huidige ramen en komen tot waar voorheen de loketten waren. In de tunnel (breed genoeg maken) wel toegangen naar de perrons aan beide zijden van de tunnel.

Cookie-instellingen